عش السعادة في شهر رمضان على طريقة النجمة ليلى علوي

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

لم يكن شهر رمضان مجرد شهر نؤدي من خلاله الطقوس الدينية من العبادات والصوم، بل هو شهر نخلق فيه من جديد، ونعيد فيه ترتيب أنفسنا، وتشرح به صدورنا، وتكثر فيه نفحاته وخيراته.

ليلى علوي ورسائلها في شهر رمضان

ولأنه شهر المودة والمحبة والرحمة والسعادة، فقد وضعت النجمة ليلى علوي لها خلاله هذا العام، نمط حياة مختلف، قررت أن لا تجعل يوم يمر فيه إلا وكان يحمل هدف وعنوان للسعادة، ولذلك أطلقت هاشتاج منذ أول يوم لشهر رمضان، تحت عنوان 30 يوم سعادة، وهم عدد أيام الشهر الكريم، لتعيش السعادة من خلاله بنمط حياة مختلف.

تحدي ليلى علوي للسعادة في شهر رمضان

قد يهمك قراءة
1 od 2 |

وقد طلبت من جمهورها أن يخوضوا تحدي السعادة يومياً خلال رمضان إلى جانب الروحانيات والعبادات، في محاولة جادة للفرح وتغيير الروتين اليومي للشعور بالراحة والسلام الداخلي والاستفادة من نفحات شهر رمضان الكريم، شهر البركة والخيرات، ونستعرض من خلال ما يلي أول ثلاث أيام من تحدي السعادة على طريقة ليلى علوي.

اليوم الأول للسعادة في شهر رمضان

استعادة الذكريات هو عنوان اليوم الأول للسعادة لدى ليلى علوي التي وجهت رسالة لجمهورها قائلة من خلالها: (افتح ألبوم صورك القديمة، جاليري موبايلك، هتفتكر قد إيه حياتك كان فيها مواقف حلوة ومتعبة وصعبة، لكن عديت بيها وانبسطت، وافتكر الناس اللي كانوا موجودين في حياتنا ومش معانا السنادي واطلبلهم الرحمة وادعيلهم كتير).

اليوم الثاني للسعادة في شهر رمضان

أما اليوم الثاني للسعادة، فقد حمل عنوان الرضا، وكانت رسالتها فيه كالتالي (اللي ربنا يكتبهولنا لازم نرضا بيه، ده الجرح لو جه من حبيب مابيوجعش، ما بالك بحكم الله لو كان عكس ما يرضينا.. مانرضاش بيه ونقول موافقين ومبسوطين؟)

(لو رضينا باللي كاتبه ربنا واعتمدنا عليه.. مش هنحتاج حاجة من حد! الراضي غني، الراضي في نعمة.. يبقى لازم نقول الحمد لله على كل صعب مرينا بيه.. ونقول الحمد لله أننا عندنا نعمة الرضا).

اليوم الثالث للسعادة

في حين جاء اليوم الثالث للسعاد تحت عنوان الصبر، وقالت ليلى علوي من خلال رسالتها (لازم نتعلم نصبر على الحلو قبل الوحش.. نصبر واحنا بنتعامل مع اللي بنحبهم ومع اللي بيضايقونا.. نصبر في مشاكلنا وفي نجاحنا.. مانستعجلش أي حاجة ومانتعودش على وجود كل حاجة.. اصبر بس .. خللي بالك وأوعى تقع في فخ اليأس! اصبر واتمسك بالأمل).

انستجرام ليلى علوي

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

تعليقات
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More